15 stycznia miałyśmy wielką
przyjemność poprowadzić, tym razem w kameralnej grupie, warsztat "Dorastać
z nastolatkiem”.
Mamy wdzięczność do uczestników
za zaufanie, otwartość i gotowość pracy nad relacją z dorastającymi dziećmi. Dla
nas to ważny nas temat i jednocześnie widzimy w nim wiele wyzwań.
Czyż nie jest tak, że jako
rodzice nastolatków chcemy dla nich wszystkiego, co najlepsze, tak jak wtedy,
kiedy byli mali, lecz teraz mamy więcej wątpliwości, znaków zapytania, wyzwań.
Nam w relacjach z nastolatkami
bardzo zależy na wzajemnym szacunku, współpracy i obustronnym braniu siebie pod
uwagę.
Chcemy patrzeć na nasze
dorastające dzieci przez pryzmat potrzeb, bowiem z całego serca wierzymy, że
oceny, krytyka, pouczanie bardziej budują mosty i bariery, niż skłaniają do
szukania porozumienia.
Z badań neurobiologów wiemy, że
współpraca jest możliwa wtedy, gdy czujemy się bezpieczni i brani pod uwagę i
tak samo tego doświadczają
nasze dzieci.
Jak więc mogę wspierać ich potrzebę
autonomii, pragnienie
sprawczości, a jednocześnie dbać o ich bezpieczeństwo i wyrażać troskę o nie?
Jak pogodzić szacunek, zaufanie,
chęć oddania odpowiedzialności z byciem przewodnikiem i dzieleniem się z
dziećmi swoim doświadczeniem? To pytania, z którymi niemal każdego dnia się
mierzymy.
Bo przecież wierzymy w to, że
dzięki tym naszym doświadczeniom zbieranym przez lata i lekcjom, które
odebraliśmy od życia możemy ich uchronić przed popełnieniem błędów i pokazać
sprawdzone sposoby na osiągnięcie celów i zapewnienie sobie dobrego życia. I
dziwi i frustruje dlaczego nie chcą słuchać i robią po swojemu.
A oni działają nie tylko w swoim
najlepszym interesie, ale też z korzyścią dla całego gatunku.
Od ewolucjonistów wiemy, że
nastolatek z jego mózgiem ‘in statu nascendi’, w stanie przebudowy i rozwoju
jest ewolucyjnym przystosowaniem człowieka do zmieniającego się świata.
Dzięki ich nieposkromywalnemu
kontestowaniu status quo, skłonności do eksperymentowania, ryzykowania i
szukania nowych rozwiązań mogą wprowadzać nowe, odkrywcze sposoby rozwiązywania
starych problemów i dostosowywać się do zmieniających się warunków. Są poniekąd
“narzędziem" w rękach postępu.
Jak to zobaczyć i docenić, aby
móc odpuścić ze swoich racji w codziennych kontaktach? Jak zaufać, że naprawdę
wiedzą lepiej, co dla nich dobre i mają prawo sprawdzać swoje i nasze granice
oraz pójść w swoich wyborach za swoimi potrzebami. Nawet jeśli trudno jest nam
zrozumieć i często też zaakceptować strategie zaspokojania tych potrzeb, które
wybierają.
Dzielimy się na warsztatach
wiedzą na temat specyfiki rozwoju mózgu na tym etapie dorastania i
najświeższymi odkryciami neurobiologów i ewolucjonistów, aby przybliżać tę
wiedzę i jej znaczenie , pomagać rozumieć świat i zachowania młodego człowieka
oraz dawać rodzicom poczucie ulgi i uspokojenie, że jest to w jakimś sensie
normalne, rozwojowe, a nawet czemuś większemu służy.
Pozdrawiamy ciepło i mamy
nadzieję, że do zobaczenia 25 marca na kolejnym warsztacie „Dorastać z
nastolatkiem”
Asia Berendt i Aneta Stępień
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz